Nieuw (avontuur) Zeeland - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Floor en Tom Wereldreis - WaarBenJij.nu Nieuw (avontuur) Zeeland - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Floor en Tom Wereldreis - WaarBenJij.nu

Nieuw (avontuur) Zeeland

Door: Floor en Tom

Blijf op de hoogte en volg Floor en Tom

08 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Hamilton

G'day mates,

Na ons laatste blog zijn we op het vliegtuig naar Nieuw Zeeland gestapt. Bij de incheck van deze ruim 13,5 uur durende vlucht bleek dat wij geen stoelen naast elkaar hadden... Als je Floor boos wil krijgen moet je het zo doen. Afijn, Floor eiste twee stoelen naast elkaar en het aanbod van een gangpad ertussen ging ook niet akkoord. Even later kregen we de stoelen 25A en 25C. Die stoel opschuiven regelen we in het vliegtuig dan wel dachten we. Eenmaal aan in het vrij krappe vliegtuig waar we tevens de nacht moesten doorbrengen werd Floor's gezeur toch rijkelijk beloond. Jawel stol 25A en 25C zitten naast elkaar vlak achter de nooduitgang bij de vleugel. We sliepen dus heerlijk, met gestrekte benen richting Nieuw Zeeland.

Een flinke reis bracht ons donderdag 28 februari in Auckland, de grootste stad van Nieuw Zeeland. Met een jetlag van jewelste (8 uur tijdsverschil) begonnen we onze dag. Bij aankomst in het hostel bleek dat de balie om 6 uur 's ochtends ook al vol stond, enerzijds dronken Britten die hun avond nog niet hadden afgerond en anderzijds nog meer dronken Britten wiens avond vanwege de drank een abrupt einde kende. Niet echt ons hostel...

Vol goede moed begonnen we om 7.30 AM een stadswandeling door Auckland. Onze wandeling bracht ons langs de hippe winkelstraat en idem havenbuurt, via de Aziatische buurt (die hier bijna groter is dan het Westerse gedeelte) richting Mt. Eden. Mt. Eden is een inactieve vulkaan en biedt een prachtig panorama over Auckland en haar havens. Ons wandeling terug konden we van hierboven mooi uitzoeken, dus liepen we via een mooi park en prachtige villawijk langs de universiteit waar deze week de eerstejaars hun intro hadden. Floor kreeg alweer zin om te studeren (Tom niet).

Omdat we dus een flink tijdsverschil te overbruggen hadden, was het gevoelsmatig inmiddels rond middernacht. Tijd voor een klein powernapje dus. Netjes met een wekker zijn we na een ruim uurtje weer opgestaan voor een heerlijk hapje aan de hippe North Wharf. De North Wharf is waar Floor haar hart kon ophalen: een NDSM-werf achtige boulevard vol trendy restaurantjes, mooi geklede mensen en een heerlijk zomerbriesje.

Vrijdagochtend zijn we na het hardlopen (moest gebeuren na de weekjes Kees en Manon) naar de Auckland Zoo gegaan! Altijd leuk, een dierentuin, vooral als je de giraffe mag voeren. Een fijne ochtend doorgebracht tussen moeders met kinderwagens (zijn dierentuinen misschien niet voor onze leeftijd bedoeld?!?) en daarna een bezoek aan de 'Who shot Rock & Roll' expositie in het museum voor moderne kunsten. Een prachtige tentoonstelling die ode geeft aan de fotografen verantwoordelijk voor enkele iconische foto's uit de muziekgeschiedenis. Er was ook ruimte voor minder bekende plaatjes die prachtig de rock & roll in beeld hebben gebracht. 's Avonds was het tijd om in een van de leuke barretjes aan Ponsonby Road een paar drankjes te drinken. Uiteindelijk werd het Loco, waar we begeleid door een live bandje en ondanks de niet geringe jetlag, een hele leuke avond hebben gehad.

Eigenlijk waren voor onze deze twee dagen in Auckland slechts een noodzakelijk opwarmertje. Wij spenderen namelijk onze zes weken op dit eiland in een camper! Zaterdagochtend was het tijd om onze nieuwe vriend op te pikken. Na enig gedoe omtrent borg (thanks Pap & Mam!) reden we, met onze camper (roze aan de ene zijde en groen aan de andere; zie foto), richting The Bay of Islands, 200 km ten noorden van Auckland. Hier wachtten Victor en Pauline (vrienden uit Amsterdam) ons op met koude Corona's in een fijn hostel. We hebben die avond heerlijk geBBQd en de eerste lamslapjes gebraden. Grappig detail overigens is dat het vlees hier ongeveer omgekeerd geprijsd is dan in Nederland: Koe is het goedkoopste, daarna Lam, dan Varken en dan Kip. Dat wordt heerlijk teren op biefstukken en lamskotelletjes dus! De rest van de avond hebben we geklaverjast maar toen we het eindelijk zat waren, waren de discotheken in town (letterlijk town, een gehucht) al dicht, helaas... hoewel daarover de meningen verschillen.

Zondagochtend een fijn balletje gemept op de tennisbaan naast het hostel. En daarna snel de verbrande calorieën bijgetankt met een overgewaaide specialiteit van de Engelsen, Fish 'n Chips. Daarna was het tijd om een plons te nemen in de baai. The Bay of Islands claim to faim is namelijk deze baai, prachtige blauwe wateren gevuld met 144 mini-eilandjes, waar je zogezegd koning voor een dag kan zijn. Helaas is geen enkele van deze eilandjes bereikbaar zonder jacht, dus voor ons 'backpackers' bleef het bij hangen op het strandje. Na een koude duik in de volgens Tom en Victor toch zo warme baai was het tijd om even op te warmen. Gelukkig anticipeerde het hostel hier op en hebben we de rest van de namiddag heerlijk liggen bubbelen in het bubbelbad. Omdat dit de laatste avond voor Victor en Pauline was, hebben we hun reis in stijl kunnen afsluiten met een flinke BBQ (2,5 kg vlees gedeeld door vier, zegt genoeg). Tom en Victor zijn nog even de lokale kroeg in gedoken, de legendarische Saltwater Pub, die gelukkig zo leeg was dat elk aangevraagd nummer elkaar opvolgde (en ook om 1 uur alweer dicht ging).

Onze wegen scheidden de volgende ochtend. Zij gingen weer naar Nederland, en wij reden naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Vlak voor dit punt bereikten we onze eerste camping. Camping? Ja, camping. Floor heeft lang heel erg uitgekeken naar onze camper in Nieuw Zeeland, maar niet echt stilgestaan bij het feit dat je in een camper (het woord geeft het al enigszins weg) kampeert en dus op de camping staat. En dat de komende vijf weken. Dat wordt wennen =). Hier in Nieuw Zeeland zijn er grofweg twee soorten campings: gewone commerciële campings en DOC sites. Deze laatste worden aangeboden door het ministerie van milieu en bevatten meestal slechts enkele basisfaciliteiten (een WC en een koude douche, most likely). Het voordeel van deze DOC sites (behalve financiële) is de locatie: vaak midden in een prachtig afgelegen natuurgebied. Onze eerste camping bevond zich dan ook ver van de civilisatie in een prachtige baai, waar na aankomst nog tijd was voor een verfrissende duik in de oceaan en de sterrenhemel 's avonds onbeschrijflijk mooi was. Een kleine 5 kilometer noordelijk lag dus Cape Reinga, waar de Pacific Ocean en de Tasman Sea elkaar ontmoeten. Het levert een boeiend spektakel op. Daarnaast is deze locatie beroemd om de Maori-legende dat de ziel hier aan het einde van het leven naar toe gaat om terug te keren naar de zee.

De Maori is het oorspronkelijke volk van Nieuw Zeeland, maar zit hier maar enkele honderden jaren eerder dan de Europese kolonisten. De ligging van Nieuw Zeeland maakt het tot een bijzonder ecosysteem, waar de natuur in harmonie leefde. Met andere woorden, er zitten hier de domste vogels (een simpel huisdier kan hier met gemak de nationale vogel, de Kiwi, uitroeien), de kwetsbaarste bomen en andere kansloze levensvormen. Met de komst van wij lompe Europeanen is zeker de helft van dezen uitgestorven en de andere helft met uitsterven bedreigd. Heel jammer, maar het zet je wel aan het denken of de evolutie hier niet gewoon een beetje lui is geweest... Het voordeel van deze late invloed van de mensheid betekent wel dat alles een bestemmingsplan heeft. Ieder gehuchtje is zorgvuldig aangelegd en de wegen zijn prachtig onderhouden. Een beetje Almere in het groot dus.

De volgende dag stond een ander groots natuurwonder op onze agenda. Het Waipoua bos bevat enkele van de laatste (jaja, OOK bijna uitgestorven) Kauri-bomen. Deze bomen kunnen een omtrek van ruim 16 meter halen en reiken tot wel 60 meter hoog, echte reuzenbomen dus! Dit was gelijk ook weer het hoogtepunt van deze dag. We vullen onze dagen hier in het Noorden vooral met lange afstanden rijden op weg naar het beloofde en veelgeprezen Nieuw Zeeland. Dit hebben we tot op heden nog niet echt aangetroffen.

Vervolgens reden we door richting Helensville. Een schattig dorpje met een leuk cafeetje, een prachtige beeldentuin en een fijn zwembad. Het zwembad was gevuld met thermisch water, lekker warm voor Floor en had 2 spectaculaire glijbanen voor de kinderen, dus Tom was ook blij. Onze camping naast het zwembad was dan ook voornamelijk gevuld met reumapatiënten, die hun dagelijkse baantjes konden trekken in het 39 graden warme bad. De campings zijn nu in de nazomer vrijwel alleen gevuld met senioren die hier hun pensioen uitzitten. Prima volk, maar toch iets minder spectaculair en aanspreekbaar dan de fijne hostelhippies in Zuid-Amerika. We durven het bijna niet toe te geven, maar we missen ze. Hier en daar kom je nog een vroeg uitgeblust Duits stel tegen van begin 30, maar die nodigen ook niet echt uit voor een gezellige babbel en een avondje BBQen.

Inmiddels zitten we in Hamilton (alweer op een camping), net ten zuiden van Auckland. Doordat onze rit ons wederom door Auckland bracht konden we voor Floor gelukkig en grote bak sushi oppikken... Floor's lijfspreuk in deze barre tijden van kamperen luidt dus ook als volgt 'no matter how basic, keep it fancy'. Sushi aan de picknicktafel, daar kijken die bejaarden van op!

Voorlopig blijven de overweldigende hoogtepunten hier uit, maar geen zorgen hoor, we genieten nog steeds! De natuur is echt heel mooi, en we wanen ons de helft van de tijd op een set uit The Lord of the Rings. Elkaars gezelschap stellen we ook nog steeds op prijs =), echter zou het ontmoeten van wat lotgenoten gezellig zijn. Het is hier nu nog een beetje laf, om het zo maar te zeggen.

De komende dagen bevinden wij ons nog op het Noordereiland, waar we bezoek gaan brengen aan Hobbiton en Mt. Doom, gaan mountainbiken en relaxen in de hotsprings van Rotorua en de hoofdstad Wellington gaan verkennen. Ons volgende blog schrijven we ongetwijfeld aan boord van de pond naar het Zuidereiland. Tot dan!

Heel veel liefs,
Floor (Floro) en Tom (Aratom)

• 08 Maart 2013 - 07:54

Yvonne:

Wat een topverhaal weer! :D en maar een minibeetje jaloers ;) xx

• 08 Maart 2013 - 08:31

Mamamanon:

Lievies,klinkt inderdaad ook wat minder bruisend dan de andere verhalen, gelukkig hebben jullie elkaar en, iig, een tot de verbeelding sprekende omgeving ( met warm zwemwater, houdt manon ook van) Hoop dat jullie snel hippies treffen ennuh keep it fancy! (Kunnen wij ons ook wel in vinden). Klikt trouwens wel contradictioneel 'hippies en fancy' in een zin, maar ikbegrijp wat jullie bedoelen hoor! Heel veel liefs en meer bruis gewenst...papmam KeesManon

• 08 Maart 2013 - 10:04

Bob En Marlou :

Hi lieverds ,

We lezen met veer plezier weer jullie verslag , en zeker over nieuw Zeeland .
    Want daar woont heel veel Fam. ,die ik niet echt goed ken, ik heb alleen met een neef contact via fb. Kom je ooit de naam schreurs tegen dan zit t er dik in dat t Fam. Van mij ,marlou is

• 08 Maart 2013 - 10:11

Vervolg,marlou:

Een neef is met n Maori vrouw getouwd.. Ik zie dus ook wat donkere nazaten op foto s voorbij komen .
    Ze wonen in de buurt van wangarei , was n broer van m'n vader die met vrouw en 4 jongens geëmigreerd is.
    Evo en Bill komen nog wel ns naar Nederland !
    Nu veel plezier !! Bisou ,Bob en marlou. En onze dieren knuffels !! ❤❤❤

• 08 Maart 2013 - 12:16

Guus:

Leuk verhaal, mooie foto's ook:)

• 08 Maart 2013 - 15:10

Björn:

Leuk weer van jullie te lezen, fancy inderdaad, veel plezier met de oudjes daar :-)))

• 08 Maart 2013 - 15:50

Patricia:

Leuk om weer een verhaal van jullie te lezen en mooie foto's.
    Zie jullie ook niet echt voor me op een "natuur"camping, maar jullie camper ziet er wel prachtig uit, dat is toch heel wat comfortabeler als een klein tentje. Goed dat jullie je voeding niet aan de omstandigheden aanpassen, fancy eten op de camping ik had niet anders van jullie verwacht.
    Ik moet wel lachen dat jullie nu in dit georganiseerde land de "bende"van Zuid-Amerika een beetje missen.
    Ik hoop dat de bruis en veelgeroemde schoonheid van Nieuw-Zeeland snel komt, want al die oudjes...
    Ondertussen kijk uit voor orks en urukhai die zijn nogal eng. Geniet en veel liefs.

• 08 Maart 2013 - 16:29

Oma Frans:

Lieve schatten.Weer een geweldig verslag. Ik heb op de tv wel eens kauribomen gezien.Ik ben weg van jullie camper.Stuur hem naar Nederland en zet hem in het Vondelpark.Geniet met volle teugen van dit eiland.Liefs oma Frans.

• 08 Maart 2013 - 16:29

Oma Frans:

• 08 Maart 2013 - 17:00

Marijke Roggeveen:

Mooie avonturen,mensen! Ik lees net in het boekje bijde nieuwe tablet dat je net ding niet mag gebruiken als je een pacemaker hebt,ik denk dat ik fdat advies maar negeer! Ik lees jullie verhalen met veel plezieren en ben regelmatig zeer jaloers! Tot later

• 08 Maart 2013 - 17:45

Ireentje:

Lieve floor en Tom, heerlijk om mijn reistijd te vullen met wederom een prachtig (lang) en indrukwekkend reisverhaal! Natuurlijk missen jullie de jeugd en andere backpackers maar geloof me die senioren zijn echt lachen (spreek uit ervaring bij de huisarts visites zie ik niets anders). Prachtige foto's weer en wat ben ik jaloers die reuzen bomen zijn zo bijzonder in t echt te zien! Voor Tom helemaal leuk dat er glijbanen waren en het 24-7 lord of the Tonga landschap is natuurlijk ook geweldig. Lieverds ik mis jullie nog steeds stiekem ben ik aan het aftellen maar dat moeten jullie nog lang niet doen! Blijven genieten en ook cultuur proeven ;) xxx irene

• 10 Maart 2013 - 11:23

Judith :

Hallo Floor en Tom. Door tijdgebrek, eigen skivakantie wat achterop geraakt, dus nu 3 blogs achter elkaar gelezen. Dat is wel even doorbijten, maar altijd leuk. Verhalen van o.a. Mendoza al van Manon gehoord, op de verjaardag van Hannah. Met iets meer aandacht voor de vogelspin, maar verder ook vooral voor het eten en de wijn. Ik proef een beetje dat het Zuid-Amerikaanse temperament beter bij jullie past dan het New Zeelandse, maar misschien moeten jullie nog wat afkicken.
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal. Ik geniet op afstand! Groetjes van ons allemaal.

• 11 Maart 2013 - 12:14

Rob:

Mooi.Ik begrijp dus dat je feitelijk steeds drie keuzes hebt a) met dronken Britten in een jeugdig hostel, b) met oude mensen op een camping met goede faciliteiten en c) een mooi afgelegen camping met alleen jullie beiden, prachtig natuurschoon, maar alleen één koude douche. Nou, dan zou ik het wel weten...
    Wat een prachtige reis hebben jullie toch. Die camper is inderdaad cool, en je kan er lekker in slapen, begreep ik.
    Ik heb weer een beetje zitten googelen, en ontdekt dat jullie bijna allen maar hoogtepunten meemaken. Zo is Auckland (door de maori al gesticht in 1350) ongeveer 3e in de lijst van top steden ter wereld qua prettig wonen, en het is er ook prachtig.
    The Bay of Islands (zo genoemd door de beroemde Captain Cook) is ook al 700 jaar bekend bij de Maori's en het heeft de 2e mooiste blauwe lucht ter wereld. Het schijnt dat Rio de Janeiro de meest blauwe lucht heeft. Daar ben ik ook nog nooit geweest.
    Cape Reinga moet fantastisch zijn, "Reinga" is maori voor "onderwereld" en zoals j zegt verlaten daar inderdaad de dode geesten de bovenwereld, en begint de pathway naar de underworld. Het moet een machtig gezicht zijn om de Tasman Sea (de "Rehua" of mannelijke zee) te zien opboksen tegen de Pacific Ocean (de "Whitirea" of vrouwelijke zee, weer volgens de Maori).
    Die Kauri bomen vind je op wikipedia onder de naam "Agathis" - alwaar nog meer mooie foto's van die inderdaad machtige bomen.
    Helesville schijnt zeer pittoresk te zijn, slechts 2.500 inwoners, en zo genoemd naar de eerste Westerse familie van Schotse houthakkers die zich daar vestigde. John McLeod bouwde daar "Helen's Villa" voor zijn vrouw.
    Nogmaals, jullie zien de mooiste dingen op aarde. Geniet er van, en onthoud die plaatjes!
    Liefs, en blijf goed.