Sydney, de stad die alles heeft. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Floor en Tom Wereldreis - WaarBenJij.nu Sydney, de stad die alles heeft. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Floor en Tom Wereldreis - WaarBenJij.nu

Sydney, de stad die alles heeft.

Door: Floor & Tom

Blijf op de hoogte en volg Floor en Tom

18 April 2013 | Australië, Sydney

Inmiddels zitten we alweer in het vliegtuig naar Hong Kong en hebben we net helaas Sydney alweer achter ons gelaten. De 6 dagen daar zijn voorbij gevlogen, ongelofelijk wat is Sydney een gave stad!

Na een vlucht van ongeveer 3,5 uur vanuit Christchurch landden we afgelopen dinsdag in Sydney. Waar de koude herfst in Nieuw-Zeeland reeds haar intrede had gemaakt, verwelkomde Sydney ons met een hartelijke 25 graden en een zonnetje! Naast het zonnetje werden we ook verwelkomt door Suzanne en Hugo, vrienden uit Amsterdam die toevallig ook op dat moment in Sydney waren. Na onze spullen afgegooid te hebben in het hostel zijn we met hun de stad in gegaan en hebben we lekker gegeten. Echt fijn, lekker uit eten met vrienden in een grote stad, eindelijk officieel verlost van ons trouwe camping gasstelletje en ons 65+ gezelschap! Om ons entree in de grote chique stad te vieren hebben we daarna lekker geborreld in de Marble Bar van het Hilton hotel en daarna nog wat biertjes verderop.

Hoe kan je een stad beter verkennen dan een fijn rondje hardlopen? Ook Sydney is hiervoor perfect, dus de volgende ochtend hebben wij een stukje gerend. Naast de drukke straten, stoplichten die nooit op groen gaan en wolkenkrabbers hebben ze ook de haven, met mooie routes langs het water en uitgestrekte, prachtig aangelegde parken. Na een hardlooproute langs de haven, door de botanische tuinen, achter het Operahouse langs en richting de Harbour Bridge realiseer je je dat je echt in Sydney bent! Onze aandacht werd al snel getrokken door het enorme openlucht theater dat aan het water was gebouwd. Met zicht op het Operahouse en de Harbour Bridge is dit podium speciaal gebouwd voor de tijdelijke opvoering van de opera Carmen. Misschien is dat wel een mooie culturele aanvulling op deze 6 dagen Sydney...

De rest van de middag hebben we samen met Suzanne en Hugo de hoofdstraat (George St.) en het chique winkelcentrum in Victoria Building bezocht. Later hebben we de National Art Gallery bezocht, maar het prachtige weer maakte dat we binnen korte tijd alweer buiten stonden. Helaas was het toen alweer tijd om hun gedag te zeggen aangezien zij verder gingen op hun reis door Australië. Dat het een kleine wereld is, bleek al snel, want binnen een half uurtje zaten we alweer op het terras met Pieter, een goede vriend van Tom uit Amsterdam. Hij woont en werkt nu een paar maanden in Australië en gelukkig waren we tegelijk in Sydney!

De volgende ochtend zijn we naar de andere kant van het centrum gelopen. Daar ligt Darling Harbour, misschien wel de bekendste haven van Sydney. Darling Harbour is naast ligplek voor luxe jachten en andere drijvende villa's ook een prachtige plek voor een diner, maar wij zochten het een stukje verder op in Chinatown. Chinatown is een stuk chaotischer en heeft lang niet zo'n prachtig uitzicht, maar het is dan wel weer iets meer richting ons budget... na een stevige, lekkere lunch liepen we richting Paddy's Markets, grote markthallen waar je bijna alles kan kopen. Onderweg bleek het fenomeen 'waar mensen in de rij staan, is het waard om even te proeven' overigens weer perfect te kloppen. Emperor Puffs, het best te omschrijven als warme soesjes met cremevulling, zijn verschrikkelijk lekker! Echt een fijn vooruitzicht voor onze 3 maanden in Azie. Na lekker te hebben uitgebuikt in het park aan de haven zijn we richting het station gegaan, waar we de trein richting de Blue Mountains hebben gepakt.

We sliepen een nachtje in Katoomba, het hoogste dorp in de Blue Mountains om vervolgens vanuit daar onze hike door de bergen te beginnen. Heel vreemd om van de wolkenkrabbers opeens weer in de wilde natuur te staan na slechts 2 uurtjes met de trein. Verwacht als je naar de Blue Mountains gaat overigens geen smurfkleurige rotsen. Slechts een kleine blauwe waas hangt boven de toch heel groene bossen. Desalniettemin was het een prachtige 4,5 uur durende wandeling langs watervallen, uitzichten en bossen vol vogels die we nog nooit hadden gehoord (ze maken hier nogal een herrie). In de loop van de middag kwamen we aan in het schattige luxe kustenaarsdorpje Leura waarvandaan we de trein terug richting Sydney konden nemen. Die avond konden we gelukkig even met de beentjes omhoog want het hostel waarin we sliepen organiseerde een enorme BBQ. Hier hebben we gezellig met onze nieuwe kamergenoten (een heel gezellig Brits stel uit Oxford met een soortgelijk reisplan als wij) van kunnen smullen!

Zaterdag was het tijd om een van de andere charmes van Sydney te ontdekken, het strand! Je zult onderhand wel denken... dat Sydney heeft echt alles he?!? Nou dat is ook zo. Het enige wat ons ervan weerhoud hier te blijven is dat het echt heel ver is van Nederland, voor de rest zouden we hier beide met weinig moeite kunnen intrekken en ons dagelijks leventje beginnen! Het strand wat we aangeraden hadden gekregen van de mensen die we in Nieuw-Zeeland hadden ontmoet was Manly Beach. Manly ligt een kleine 20 minuutjes varen van Sydney, maar de ferry is dan ook een attractie opzich. Met prachtig uitzicht over de boulevards, het Operahouse en de haven. Wanneer je van de ferry stapt heb je gelijk het gevoel dat je echt op vakantie bent. Een schattig stadje vol souvenirwinkeltjes, cocktailbarretjes en tapasrestaurantjes. Op het strand hebben we heerlijk genoten van een picknick met uitzicht op de enorme golven waar veel surfers zich op amuseerden. Heerlijk om naar te kijken en te genieten van het prachtige weer en opvallend warme zeewater! Naarmate de zon onder ging verplaatste iedereen zich van het strand naar de barretjes waar we heerlijke cocktails hebben gedronken. Op het menu voor vanavond stond tapas.. want wat kan je beter eten aan het strand met deze mediterrane temperaturen. Inmiddels hadden we het Britse stel ook weer getroffen en hebben we gezellig met zijn vieren gegeten. Na wat heerlijke tapas en aardig wat sangria zijn we terug gegaan richting Sydney, waar Pieter op ons wachtte. Samen met Pieter en wat van zijn vrienden zijn we naar het wijkje Newtown geweest. Een leuk uitgaansgebied vol cafeetjes en gezellige mensen: een mix van studenten, homo's, afgestudeerden, werklui en toeristen sierden de dansvloer. Fijn avondje gefeest dus =)

Zondagochtend konden we helaas niet echt uitslapen want we moesten uitchecken bij het hostel. De laatste nacht in Sydney wilden we namelijk wel in stijl spenderen, even een fijn hotel. Overigens hebben we bar weinig geprofiteerd want deze relatieve luxe, want we hadden nog een drukke dag gepland. Eigenlijk zijn 6 dagen ook veel te weinig natuurlijk voor zo'n grote stad. Allereerst zijn we in de monorail, een soort bovengrondse metro, gaan zitten. Deze futuristisch ogende 'toeristenattractie' was ooit vast een goed plan, maar gaat werkelijk ontzettend traag en wordt hedendaags alleen nog maar gebruikt door enkele maffe toeristen (wij dus). Zodra je naar binnen stapt is ook snel duidelijk waarom na 25 jaar het systeem alweer wordt opgeheven. Wij hebben echter 2 volle rondjes meegedraaid voordat we het zat waren, want het is wel een leuke manier om door het centrum te reizen. Na dit 'avontuur' hebben we heerlijk geluncht in Surry Hill. Dit is een van de meer bohemian wijken van Sydney en echt ons ding. Leuke cafes met de lekkerste gerechten en vooral veel aandacht voor taartjes en goede koffie. We hebben hier wederom onze tactiek toegepast: waar het druk is moet het lekker zijn, en zo vonden we een heel leuk plekje. Geserveerd door een ontzettend over-de-top homo hebben we genoten van scrambled eggs op zijn Italiaans (met Parmaham en Parmezaan) en een heerlijk broodje hamburger. Met volle buikjes zijn we richting het Government House gelopen waar we een interessante rondleiding hebben gevolgd. Het huis van de gouverneur van New South Wales, de provincie waarin Sydney ook ligt, ligt prachtig in de botanische tuin met uitzicht op de haven en het Opera House. Dit huis wordt per volgend jaar zelfs weer bewoond door de nieuwe gouverneur, de bofkont! Die middag hebben we ons nog vermaakt bij The Rocks, het wijkje waar het oorspronkelijke Sydney is ontstaan. Momenteel staat het voornamelijk bekend als locatie voor een veel te dure souvenir/kunstenaarsmarkt en restaurants waar je veel te duur (maar met uitzicht) kan eten.

Zoals we hebben vermeld was dit een drukke dag, en overtuigd door het prachtige decor, de locatie en het feit dat de opera Carmen eigenlijk niet kan ontbreken aan je culturele opvoeding, hebben we onze laatste avond in stijl afgesloten met een bezoek aan Carmen. De zachte nazomer zorgde zelfs tot laat voor een aangenaam temperatuurtje en onze meegebrachte tapas en wijn gaven extra glans aan de Spaanse cultuur in de opera. De 3 uur durende opera was een enorm spektakel en verveelde geen moment. De cast bestond uit wel 50 acteurs en zangers die gezamenlijk het podium sierden in prachtige jurken en glimmende toreador outfits. De opera eindigde in een prachtige vuurwerkshow. Wat was dat een gaaf en eervolle afsluiting van Sydney!

De komende dagen gaan we ons goed vermaken in Hong Kong, een stad die ook enorm veel te bieden... de cultuur zal daar ongetwijfeld voor een grotere shock gaan zorgen dan het erg westerse Sydney, maar wij zijn er klaar voor!

Veel liefs en bedankt voor het lezen!
Floor & Tom

• 18 April 2013 - 16:04

Rian:

Ha Tom en Floor,
    stelletje globetrotters, even 6 dagen down under, wel erg kort voor zo'n groot land ;), maar wel weer smullen van jullie verhaal, goede reis naar Hong Kong en 玩耍

• 18 April 2013 - 16:23

Pakees&mamanon:

gelukt!......natuurlijk wist ik wel al veel door heerlijk me jullie te skypen (als dat niet mogelijk was had ik jullie allang terug gesommeerd! ;-))maar het blijft leuk om te lezen! hoop dat jullie ook ergens nog eens een echte rustdag krijgen, de indrukken houden niet op...en ook niet in Hongkong natuurlijk...dan maar lekker zennen in Nepal strakjes! zorg goed voor jezelf en elkaar...dikke kussen xxxxxliefs kees en manon.

• 18 April 2013 - 16:31

Bob En Marlou:

Hi, lieverds,
    Weer heel leuk jullie verslag te lezen, we reizen gezellig in gedachten met jullie mee !!
    Veel plezier !!! Knuffels van ons !!! ❤❤❤ xxx

• 18 April 2013 - 20:56

Marijke Roggeveen:

weer een mooi verhaal.. en jullie zullen merken dat ook hong-kong behoorlijk westers is.. sommige wijken uitgezonderd. dat operagebouw is wel erg indrukwekkend zeker? have fun in hong-kong en... er is heerlijk eten floor!

• 18 April 2013 - 22:35

Doenja:

Genieten dit!

• 19 April 2013 - 10:16

Patricia:

Die Tom, wat is ie toch cultureel bezig, musea'sbezoeken en dan ook nog de opera, wat een reis.
    Leuk ver haal weerover deze 'geweldige"stad, kan me voorstellen dt jullie na alle rust en natuurschoon genoten hebben van deze bruisende stad. Hong Kong zal wel weer heel anders zijn en daarna de rust en eenvoud van Nepal, ben benieuwd. Je maakt zo wel heel wat mee in betrekkelijk korte tijd. Geniet en tot snel( dat kan ik nu tenminste zeggen)

• 19 April 2013 - 11:29

FHPeels-Drogendijk:

Lieve schatten.Wat hebben jullie weer genoten in Australie.Wat fijn,dat jullie steeds weer bekenden tegenkwamen.Het hardlopen gaat ook gewoon door.Is de monorail niet iets voor oude mensen?Jullie hebben misschien toch iets geleerd van de 65plussers.Wat een hoogtepunt de opera Carmen van Bizet.Nu weer heerlijk genieten in Hong Kong.Veel liefs van oma Frans.

• 19 April 2013 - 18:30

Daphne:

hAALLOOTTJES,

Goed te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben!!!! Klinkt allemaal rete goed. Wat is het toch een andere wereld geworden (ja, ja, net jarig geweest en dus een oud besje aan het worden) Vroeger was de wereld heel groot en nu komen jullie op bijna iedere plek wel iemand tegen die je kent!!

Dikke kus en nog bedankt voor je mailtje

• 19 April 2013 - 18:32

Daphne:

Ryla was onwijs leuk en Lot deed het hartstikke goed!! Voor mij volgend jaar weer.

• 21 April 2013 - 22:00

Rob:

Weet niet veel te zeggen, net thuis gekomen van een weekend hard werken, net niet naar de meesterklasse, weer 7e (net zoals vorig jaar), maar dit jaar waren we erg dichtbij. Moet nog even bijkomen.
    Het is inderdaad opvallend hoeveel mensen jullie tegenkomen die jullie al kennen. Terwijl je aan het andere eind van de wereld zit! Het is wat, iedereen reist maar rond.
    Ik vond het weer een erg sfeervol verslag, en je kan goed merken dat jullie een beetje verliefd op Sydney zijn geworden. Begrijp ik, en die blue mountains zijn ook een immense beleving (paar foto's gezien, o.a. bij Katoomba op wikipedia.
    we zien elkaar snel - tot dan, houd elkaar goed vast.
    Kus

• 23 April 2013 - 13:52

FHPeels-Drogendijk:

Lieve Floor.De lente komt er aan in Nederland.In de tuin zie ik de bolletjes weer opkomen,die jij verkocht op school,toen je acht jaar was.Ik geniet er dubbel van.Ieder bolletjegeef ik een plaats in een werelddeel op jullie route.Een knuffel voor jullie.Liefs oma.

• 24 April 2013 - 14:09

Rob:

geweldig, wat een lief berichtje van oma. Ontroerend mooi.